HomeHatártalanul!

Határtalanul!

Határtalanul kiránduláson Horvátországban

2023. május 24-27.

Már nagyon vártam a Határtalanul kirándulást. Bár tudtam, hogy Levente bácsi minden évben megszervezi a hetedikeseknek, mégis alig akartam elhinni, hogy mi is elutazhatunk, ráadásul négy napra, egészen az Adriai-tenger partjára. Emlékszem, megbeszéltük a felkészítő foglalkozáson, hogy csak akkor úszhatunk a tengerben, ha az időjárás megengedi, de az előrejelzés szerint erre minden esélyünk megvolt.

Szerdán reggel gyülekeztünk a Tesco parkolójában, természetesen mindenki eljött, szerencsére senki nem lett beteg. Hosszú utazás után megérkeztünk első megállóhelyünkre, Eszékre.

Itt egy iskolában meglátogattuk a magyar diákokat. Megismerhettük az ottani tanítási rendszert, aztán énekeltünk egymásnak, beszélgettünk, és játszottunk a hatalmas tornacsarnokukban.

Ezután meglátogattuk Eszék nevezetességeit, a templomokat, a főteret, és a várat. Kedves idegenvezetőnk, Szilárd bácsi kvízt készített nekünk, a nyerteseket pedig meghívta fagyizni Eszék legjobb cukrászdájába.

Eszékről a Dráva árterében lévő Kopácsi-rét nemzeti Parkba mentünk, ahol sétáltunk a mocsár fölé épített pallókon, ismerkedtünk az élővilággal, főleg szúnyogból volt nagyon sok.

A várdaróci tájházban érdekes, és mulatságos népszokásokról meséltek nekünk.

Az éjszakát egy panzióban töltöttük, ahol finomat vacsoráztunk, és nem sokat aludtunk.

A második napon Zágrábba mentünk, nagyon sokat kellett ülnünk a buszon, mert messze volt a szállásunktól. Ezért korán elindultunk. A Száva parti Zágrábban sokat sétáltunk, meglátogattuk a Szent István és Szent László székesegyházat, amit éppen felújítottak.

Zágrábból ismét sok buszozás után elérkeztünk a tengerhez. Bevallom, még sosem láttam a tengert, ezért fantasztikus érzés volt megpillantani a busz ablakából. A szállásunk Crikvenicán minden várakozásomat felülmúlta! Nagyon finom vacsorát kaptunk, aztán lemehettünk a tengerpartra, ahol végre közelebbről is megcsodálhattam a tengert, ami a lemenő napfényben lenyűgöző látvány volt.

A harmadik nap reggelén először egy csodálatos hajóútra mentünk, a Krk-sziget hídján átkelve Omisaljba, ami egy festői dalmát városka. Innen még délelőtt megérkeztünk Fiuméba, a régi magyar hajózás, és tengeri kereskedelem székhelyére. Végigjártuk a magyar emlékeket, a mólóknál ma már hatalmas jachtok horgonyoznak.

A Fiumei Egyetem magyar nyelvi lektorátusához sétáltunk, ahol megnéztük a Világraszóló Magyarok kiállítást híres és fontos magyar feltalálókról, híres emberekről.

Innen Terszattó várába mentünk, ahonnan csodálatos kilátás tárult elénk az egész városra.

Miután végignéztük a várost elmentünk találkozni egy magyar gimnazistával, Miával. Részletesen mesélt az iskolarendszerről, és az ott élő  magyarok népességi  helyzetéről. Megtudtuk, hogy nagyon kevés magyar él ott, mégis  megtartják a fontosabb magyar ünnepeket.

Majd a legjobban várt program következett: a Magyar Királyság régi üdülővárosába, Abbáziába, horvát nevén Opatijába látogattunk. Megcsodáltuk a fantasztikus mediterrán villákat, és szállodákat, és egy kis csobbanásra is maradt időnk.

A sok kaland után sajnos elérkezett az utolsó nap, amikor az időjárás is mintha szomorú lett volna, egy kicsit csepergett az eső. Hazafelé a hosszú úton megálltunk Varasdon, ahol megnéztük az Erdődyek várkastélyát, és sétáltunk a barokk városkában. A pékségben vehettünk igazi horvát burekot.

Az utolsó megállónk Csáktornya volt, ahol osztálytársam, Mester János előadást tartott a Zrínyi családról.

Fáradtan, de számtalan csodálatos emlékkel érkeztünk meg Budapestre, soha nem fogom elfelejteni ezt a csodálatos négy napot!

Qian Zita 7.a
Hunyadi János Ének-zenei, Nyelvi Általános Iskola

Határtalanul!

2022. május 19-21.

Tanulmányi kirándulás Erdélybe

Nagy örömmel tölt el minket, hogy idén ismét megrendezésre került a Határtalanul! program. Az idei hetedik évfolyam Erdélybe látogatott el, néhány nyolcadik potyautas és lelkes kísérőink társaságában. A program keretében a hunyadis delegáció meglátogatta Nagyváradot, Kolozsvárt és sok másik szép várost. Indulás előtt nem is hittem volna, hogy három nap alatt mennyi remek kaland eshet meg az emberrel, de életem egyik legszebb élménye várt rám Erdélyben.

A busz korán, reggel hat órakor indult, de mi frissen pattantunk fel rá, készen az útra. Lelkes idegenvezetőnk még Budapest határán belül elismételte kirándulásunk bővebb programját. Erdélyi idő szerint nagyjából déli 12 óra lehetett, amikor megérkeztünk Nagyváradra.

A városban először a Püspöki palotát és a római katolikus székesegyházat tekintettük meg. A grandiózus templomban rögtönzött hárfa-koncert várt ránk. Így haladtunk tovább teli szívvel az Emke kávéházhoz és az Ady Endre múzeumhoz.

A múzeumban saját idegenvezetőnkön kívül a kurátor is velünk tartott, hogy interaktívan bemutassa Ady életét és munkásságát. Ezek után 40 perc szabadidő állt a rendelkezésünkre, mielőtt tovább indultunk, hogy megcsodáljuk a lélegzetelállító Királyhágót. Innen már csak egy úticélunk volt a szállás előtt, mégpedig megnézni a Bánffyhunyadon található 13. századi kazettás református templomot. A helyiek itt is készséggel vezettek minket körbe a kis templomban.

További fél óra buszozás után érkeztünk meg a szállásra, este hét óra tájt, ahol meleg vacsorával fogadtak minket, mi pedig gyorsan megvacsoráztunk, majd a hamarosan nyugovóra tértünk.

A második napunk is korán kezdődött, de a napfényben úszó Kolozsvár látványáért megérte felkelni. A főtéren érdekfeszítő előadás kíséretében bővítettük tudásunkat Mátyás királyról, majd kívülről megcsodáltuk a szülőházát is. Ezek után megnéztük a csillogó Szamos folyót, majd eltöltöttük egy fél óra szabadidőt a nyüzsgő városban.

A kis szünet után célba vettük a Házsongárdi temetőt, ahol megtekintettük Apáczai Csere János sírját is. A szívünk még húzott vissza a szép városba, de a buszunk már Torda felé fordult. A 13 emeletes sóbánya csodálatos volt, rengeteg sportolási és felfrissülési lehetőséget rejtett magában.

Az idegenvezetést már csak maga a bánya látványa múlta felül. Nagyjából 2-3 óránk volt itt, mire elértünk napunk utolsó úticéljához, a tordai hasadékhoz, melynek szépsége a sóbányáéval vetekedett.

Utolsó reggelink után elbúcsúztunk a szállástól és lassacskán a várostól is, ahogy megnéztük a református templomkertben található fát, ami alatt Ady alkotott. Ezek után már csak Sebesvár romjainak és a csucsai Ady-kastélynak a megtekintése volt hátra.

A várból remek kilátás nyílt, habár a belsejét nem tudtuk megnézni. Az Ady kastélyban újabb előadások vártak ránk, majd még egyszer elsuhantunk a Királyhágó és Nagyvárad előtt, hogy búcsút inthessünk a csodálatos Erdélynek.

Elképesztő élmény volt, ahogy az emberek magyarul szólítottak meg minket. Jó tudni, hogy itt sem felejtik el a nemzetet, és emléket állítanak a magyar hősöknek. Mert ha a határ el is választ minket, lélekben akkor is összetartozunk.